Alexandra: bästa/värsta - hår

 
Hårinpackning - En bra hårinpackning nån gång i veckan kommer göra mycket för ditt hår. Men kom ihåg att välja en som passar just din hårtyp. Fråga din frisör om råd om du är osäker.
 
Värmdeskydd - Ett bra värmeskydd, eller ett värmeskydd överhuvudtaget, när du plattar, lockar eller fönar ditt hår är otroligt bra och viktigt! Värme sliter så himla mycket på håret och utan skyddet så tar det mer på håret. Jag använder alltid värmeskydd innan jag ska använda värme mot håret.
 
Produkter - Produkter så som leave in balsam är också väldigt bra för håret. Speciellt om ni är som mig och har svårt att borsta håret. För denna produkt gör håret mjukt och lent. Det är inte heller alltid så att dom dyraste produkterna är dom bästa. Man får helt enkelt prova sig fram, vissa tycker att billigt är bättre medans andra bara kan använda dyrt. Det varierar helt från person till person och hur ens hår är.
 
Klippning - Nu vet jag att många vill ha långt hår. Men att klippa sig regelbundet kommer ge dig mycket friskare hår och faktsikt så om ditt hår är slitet så går det av i topparna så du kommer aldrig känna att det hår blir så mycket längre just för att det går av. Så att klippa sig ungefär var 3e månad är jätte bra för håret!
 
Duscha inte för ofta - Att duscha håret för ofta är inte nyttigt eller bra för håret. Schampo sliter ju som bara den och sen är det faktiskt så att om ditt hår är fettigt/oljigt/smutsigt så växer det fortare.
 
Nedsläppt hår när du sover - detta är inte alls bra för ditt hår! Håret gnuggas mot kudden när du sover och går av och slits. Så när du sover sätt upp håret i en väldigt hög men lös bulle så att inte håret slits mot kudden eller så sätter du det i en fläta.
 
Hårsnodd - Ja, det spelar faktiskt roll vilken hårsnodd man använder. Använd inte dom hårsnoddar med en metallbricka utan använd dom utan. Varför? Jo för att när du använder dom med metallbrickan så slits hårstråna av på mitten! Så utan är det abslolut bästa om man ska ha håret uppsatt.
 
Borsta det inte blött - Big no no! Håret är mycket skörare och tunnare och inte lika starkt när det är blött och går därför mycket lättare av. Så borsta det när det är tort istället. Är ni som jag och MÅSTE borsta det när det är blött för att det inte går annars, var försiktiga och borsta inte hårt.
 
Schampo - Schampo är ju inte bra för håret eftersom det sliter på håret extremt mycket. Testa köra på balsam metoden ett tag och se om det känns bättre. Men här vill jag också dissa ett schampo och balsam som jag trodde var bra. Head and shoulders. Det är väldigt dåligt för ditt hår och din hårbotten. Det trorkar ut hårbottnen och det gör så att det börjar klia och du kommer då bara att få mer mjäll. Så att det tar bort mjäll är inte riktigt sant. Kanske för stunden men inte sen. Och sen har jag hört att det var nått dåligt ämne i det, så det är inte ett märke jag använder iallafall. Ni får rätta mig om jag har fel såklart!
 
Värme - Värme mot håret är aldrig bra! Så undvik att föna/platta/locka ditt hår. Om du känner dig tvungen att göra något utav det så använd värmeskydd! Eller så finns det andra sätt att t ex platta och locka håret utan värme! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0