Alexandra: what?

 
Nu ska jag  ta upp en sak som jag tycker är fel. Igår så satt jag och läste lite bloggar och mina ögon drogs till reklamen. Det som stod var någonting om att gå ner i vikt på några veckor och jag började tänka på hur mycket reklam det faktiskt finns om detta. Jag ser aldrig rekalmer, inlägg eller artiklar om hur man på en vecka kan gå upp i vikt. Så det jag gjorde var att jag sökte på google "hur går man upp i vikt på en vecka". Det ni ser på blderna ovan är svaren. Inte en enda hemsida kom upp! Det vara bara en massa om hur man lättast eller snabbast går ner i vikt, inte något om hur man går upp.
Jag som ändå vill gå upp i vikt stör mig på detta. Borde det inte finnas lika mycket om hur man går upp som om hur man går ner?
Jag tycker att vi människor har blivit alledes för besatta av allt detta som har med träning och viktnedgång att göra. Det mesta jag ser på instagram, på våren mest, är bilder på folk som försöker gå ner i vikt och "fixa" sin kropp till sommaren. Och visst, är man överviktig på ett osunt sätt, så träna. Men om man redan är smal och tränar endast för att gå ner, hur sjukt är inte det?
Träna för att må bra, för att bli mer fit, för att bygga muskler. Men låt det inte gå till en överdrift, och jag tror att den enda anledningen till varför folk tränar så mycket som dom faktiskt gör just nu är på grund av vårat samhälle. I dagens samhälle måste man tydligen vara smal, ha muskler, värsta rumpan, you name it. Man ska ha allt. Men vad hände med att du är fin som du är? Du behöver inte vara size 0 för att vara snygg, du behöver inte ha sixpack, muskler, vara smal. Det som behövs är självförtroende. Har du ett bra självförtroende kommer det synas och du kommer lysa upp och det gör dig vacker!
 
Nu kom jag egentligen ifrån ämnet, men det jag ville säga med allt detta är, varför finns det bara en massa tips om hur man går ner i vikt? Borde det inte finnas lika mycket "hjälp" och tips till folk som vill gå upp i vikt?
Jag menar inte nu att folk som är smala är fula, för som jag sa, alla är fina på sitt sätt. Men om man är smal på ett osunt sätt, varför finns det då inga tips på hur man kan gå upp i vikt? Är det fel att vilja väga mer? Är det fel att vilja må bra?
 
Jag blev egentligen bara chockad och irriterad på att det inte kom upp en enda sida med tips på hur man gick upp i vikt.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Bra tanke! Men svaret är enkelt: folk skriver om det som flest läser och det de kan tjäna pengar på eller har erfarenhet av, och det är i de flesta fall att gå ner i vikt.

2013-11-26 @ 08:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0